Списание Икономист: Иконом за колата

ИНОВАЦИЯ: Емил Ставрев (в средата) и Тодор Гигилев (вдясно) след безсънна нощ откриват, че все още няма приложение, което осигурява иконом за автомобила. По-късно към тях се присъединява и ИТ специалистът Стоян Симов.

Сигурно мнозина завиждат при филмови сцени, в които героят спира пред хотел и пиколото вместо него паркира автомобила му. Но това е вече нищо. Българските предприемачи Емил Ставрев, Тодор Гигилев и Стоян Симов създадоха дигитално приложение, което осигурява целогодишен иконом за поддръжката на колата на всеки.

Минута е много
Идеята за приложението идва на Емил, чиято голяма страст в живота са автомобилите. Но често му се налага да посещава различни автосервизи, а приятели също нерядко го търсят за съвети и насоки при повреди или избор на сервиз. „Една вечер, след поредното обаждане от мой приятел дали може да му дам контакт на сервиз, се запитах има ли приложение, което да сервизира автомобилите, и предлага ли се по света подобна услуга. Набрах Тошко (Тодор Гигилев), защото и преди това бяхме говорили с него, че ще е яко да направим нещо заедно. А той ми каза – 7 лева ми е на минута, не мога да говоря. И аз му отговорих: имам още 50 секунди, изслушай ме”, спомня си началото Емил. През това време, края на 2015 г., Тодор е в Ливан, където работи с ливански клиенти. Емил накратко му разказва идеята, проверяват, че по света няма подобно приложение, Тодор се прибира в България и двамата „на два бели листа” започват да скицират идеята.

Първото им приложение е твърде базово – главно за извозване на автомобилите, а първите клиенти са приятели и познати. Нещата коренно се променят, когато привличат ИТ специалиста Стоян Симов и заедно пишат код и пресъздават приложението изцяло наново. Самият Стоян се занимава с разработване на дигитални апликации от 2010 г. и е сред първите мобайл дивелъпъри у нас. Той стартира кариерата си с приложение за деца, което печели награда в Хановер. Завършил е Софийската математическа гимназия, бакалавър е по информатика от Софийския университет и магистър по технологично предприемачество и иновации. „Това, което успях да получа от университета, е логика и математика. Така ти си окомплектовал собствена машина в главата, така че дори и да излезе нова технология, можеш да я адаптираш и използваш по най-добрия начин. А сега нови технологии излизат веднъж на 2 месеца”, казва Стоян.

Тодор Гигилев пък е завършил математическата гимназия във В. Търново, бакалавър е по софтуерно инженерство и магистър по технологично предприемачество и изобретения в информационните технологии от СУ. От 2016 г. е изпълнителен директор на софтуерната фирма „Дриймикс“.

Емил е бизнес мениджър, маркетинг консултант, преподавател по мениджмънт и маркетинг. Консултира компании, занимава се с бизнес анализиране на данни, в момента обучава и екипа на „Луфтханза” в България. Настоящият успех на услугата нямало да бъде възможен и без останалата част от екипа – Радослав Савов и Валери Димитров, с които изградили лицето на „АвтоИконом“. Досега „АвтоИконом” е свален по 2500 пъти от двете платформи, но реално броят на свалянията е повече, защото имало и стотици такива на първия вариант на приложението.

Какво прави автоикономът
На цена 36 лева гражданите чрез телефоните си могат да поръчат „АвтоИконом“ за извозване и прибиране на автомобила с цел сервизиране – смяна на масла, смяна на гумите, технически преглед и др. За всяка поръчка се изпращат статуси по изпълнението ѝ – т.е., че шофьорът е дошъл на адреса и очаква да вземе колата, на какъв етап е сервизирането ѝ и кога то ще завърши. Приложението показва в кой точно сервиз се обслужва колата, като по този начин се създава онлайн сервизна история за автомобила и сервиза. Предстои получаване на ценова оферта за сервизиране директно през мобилното приложение, онлайн разплащане и по-лесно обслужване при завеждане на щети. „АвтоИконом” предлага безплатно на потребителите си автоматични напомняния за изтичаща гражданска отговорност и Каско и за падежите по вноските за тях.

УЛЕСНЕНИЕ: Приложението позволява чрез телефона да си поръчате иконом, който да извози до сервиза вашия автомобил.

Как работи иконом услугата? След заявка с клиента се свързва диспечер и детайлно го запознава с исканата услуга. В уговореното време пристига професионален шофьор с брандиран автомобил на приложението, откарва колата до желания или препоръчан от „АвтоИконом” сервиз. Подписва се приемо-предавателен протокол, колата се заснема отвън и отвътре, за да има гаранции, че се връща в същия вид. „Шофьорите ни са професионалисти с дългогодишен опит и могат да дадат детайлна и компетентна оценка за състоянието на автомобила, така че когато видят колата или отидат в сервиза, да имат око и ухо за това какво се случва с него, тъй като ние комуникираме и представляваме клиента пред сервиза, виждат дали наистина нещата са оправени и дали са ремонтирани качествено. Ние добавяме стойност в целия този процес”, казва Стоян.

Предприемачите вече са пуснали и приложението „АвтоИконом Шофьор” за желаещите да станат автоикономи срещу процент от платената от клиента услуга.

Предлага се и корпоративна отстъпка за служители на компании, тъй като по статистически данни всеки собственик на автомобил изкарва по 4 дни в годината в обслужване на автомобила си. Така обслужването може да стане и в работно време, като самите фирми могат да изберат дали безплатно, или с отстъпка да предоставят услугата към служителите си.

Този месец предприемачите за първи път ще предоставят на клиентите си годишен абонамент за „АвтоИконом“. Вече имат сервизна мрежа от партньори, включващи както големи оторизирани дилъри и официални представители, така и проверени и доверени автосервизи, фирми и пунктове за смяна на гуми, автомивки и фирми за сухо почистване.

Последната услуга, която предприемачите ще предложат, е „лицензи” на застрахователни компании, брокери, оторизирани дилъри и фирмени сервизи на големите производители на автомобили. С лиценз те могат да ползват мобилното приложение и платформа, като клиентите им само трябва да изберат самите тях като предпочитан брокер или сервиз в мобилното приложение, за да получат иконом обслужване.

Въпреки първоначалните очаквания, че приложението ще се използва предимно от дами, клиентите се оказват 50 на 50 мъже – жени. Емил освен това уверява, че се обслужват както гаранционни, така и коли над 25 години. Клиентите просто ценят времето си, а и цената на услугата е малко по-висока от таксито до и от сервиза.

Непосилните европари
За създаването на „АвтоИконом” предприемачите са заложили изцяло на лични средства и реинвестиране на пари от обороти. Еврофинансирането обаче е трудна работа. „То е изключително привлекателно, но е свързано с много административни, тромави процеси, които обикновено не се вписват в рамките на категорията стартъп. За кандидатстване по проект първо се искат 3 или 5 години опит като предприемач. В зависимост от програмата за стартъп трябва да си регистриран в годината, в която кандидатстваш, например при нас м.г., когато стартирахме, бяха затворени програмите”, разказва Емил. Той недоумява защо за участие в стартъп конференция се иска справка за липса на задължения към НАП, след като това публично е ясно от отчетите им, а и администрацията може да го провери по електронен път. Предприемачите приветстват тенденцията управлението на европарите да се аутсорсва на банки и консултантски компании.

Съветите
Предприемачите от „АвтоИконом” вече търсят партньори, за да разширят бизнеса си в чужбина. В същото време съветват всички бъдещи предприемачи да се въоръжат с търпение и да не спират да мечтаят, но да действат – дори и да е грешно. „Пътят на предприемача е като да вървиш през заснежено поле. Няма път, няма пъртина. Ти си този, който я проправя. Запознайте се с повече хора, никога не се знае откъде ще изникне възможност и ще се появи човек, който иска да ви помогне”, казва Емил. Стоян добавя, че хората трябва да мечтаят за нещо по-добро: „Хвърляш семето, виждаш какво ще поникне. И където е поникнало по-добре, добавяш стойност”.

„АвтоИконом” спечели т.г. и наградата на Webit за най-иновативна компания, създала и нова професия – автоиконом. От 7 до 12 октомври компанията, заедно с още три други български стартъпи, ще представи България на световния конкурс за стартъпи в Германия – Start.Up! Germany 2018.

Текстът е публикуван в брой 40/2018 г. на списание „Икономист“, който може да купите в разпространителската мрежа.

Линк към статията на списание Икономист: тук

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *