Кога гумите ми са за смяна ?

Как да разбера кога гумите ми се нуждаят от смяна ?

Avtoikonom-tire-info

Въпреки че гумите са произведени с цел осигуряването на максимална стабилност на автомобила, при движението му на пътя, в даден момент те губят своята ефективност. Това може да се дължи на редица фактори като неравномерно износване или продължително ползване.

ВАЖНО! Не забравяйте, че качеството на гумите е от изключително значение, що се отнася до безопасност, ефективност и ефикасно движение на вашето превозно средство.

С цел грижа за нашите клиенти, ние от АвтоИконом ви представяме класификация на десет от най-често срещаните повреди, които изискват незабавна подмяна на старите гуми с нови.

1. Проверете за износване.

Основната функция на протектора е да отклони водата от гумата, осигурявайки по-добро сцепление на автомобила. И предотвратява образуването на аквапланинг при движение по мокра настилка.  Гумите стават опасни при износване и когато височината на протектора е по-малка от 1,6 мм. В тези случаи е необходимо да се подменят незабавно.

2. Проверете резбата на грайфера на гумите.

Всички гуми, продавани в ЕС,  биха могли да пострадат от  „износване на протектните барове“. В случай, че не сте чували за този вид износване, то това са малки мостове, които формират кант, който служи за предпазване от бордюри. Ако погледнете „шарката“ на протектора и забележите, че в началото на тези барове за се образували процепнатини между грайфера, или те са почти изравнени с протектора на гумата, то гумите ви са за смяна.

3. Проверете дълбочината на износването чрез „стотинков тест“.

Друг популярен метод е „стотинковият тест“. Това бихте могли да проверите чрез използването на монета от 50 стотинки. Ако не сте сигурни дали гумите ви са износени, то най-лесният начин е да положите монетата с главата на конника надолу. Ако след поставянето на стотинката успеете да видите главата му, то гумите ви трябва да претърпят незабавна смяна.

4. Използвайте индикатор за дълбочината на протектора или линия.

За да измерите износването на протектора на гумата, също може да използвате специален уред наречен „дълбокомер“. Ако не притежавате такъв, то може да го замените с линия. В случай, че не сте сигурни в това колко по-точно е износването или гумите са износени различно, то консултирайте се със специалист, или посетете оторизирания сервиз на АвтоИконом, където ще получите професионална помощ.

5. Запознайте се със законовите изисквания.

Разумно е износените гуми веднага да бъдат заменени, за да се гарантира максимална безопасност, както на шофьора, така и на неговите спътници. В някои държави съществуват изисквания, които указват точно кога трябва да подмените гумите си. Например в някои щати на САЩ за износени се считат гуми, чиято дълбочина на протектора достига 1,6 мм. Във Великобритания за износени се смятат гумите, чиято минимална дълбочина на протектора е 1,6 мм или износване на ¾ от цялата централна част от протектора на гумата.

6. Обърнете внимание на всяко неравномерно износване на протектора.

Неравномерно износване означава, че гумите трябва да бъдат разменени или имат нужда от реглаж, или и двете. Подобно износване е сигурен знак, че е необходимо веднага да посетите сервиз. В друг случай, ако гумите ви се износват по-бързо от очакваното, то това трябва да бъде коригирано. Неправилната подмяна или износените части в следствие на окачването, биха могли драстично да съкратят живота на вашите гуми. Затова майсторите обикновено съветват периодично да завъртате двете двойки гуми (задните да бъдат поставени на мястото на предните и обратното).

7. Проверете за издутини или „балони“ по страната на гумите.

Издутини по повърхността, сочат за повреда във вътрешната гума и се получават в следствие на сгъстения въздух, който достига до външните слоеве. Подобни дефекти биха могли да се получат, ако минете през голяма дупка на пътя или качите по-висок бордюр, или при шофиране с ниско налягане в гумите. Шофирането с такъв проблем е изключително опасно. Горепосочените белези означават, че структурната цялост на гумата е намалена, а това увеличава риска от внезапна повреда или спукване при висока скорост, което може да доведе до инцидент на пътя. Гуми с издутини трябва да бъдат незабавно сменени, независимо от състоянието на протектора.

8. Сменяйте гумите на всеки шест години.

Ако не знаете какво е минималното време за подмяна, то според производителите е шест години, независимо от употребата. Правилото гласи, че 10 години е максималният срок на експлоатация. Друг вариант е да проверите в Ръководството на потребителя за конкретни препоръки свързани с вашия автомобил. Подхождайте с изключително внимание, ако смятате, че автомобилът ви е с гуми, чиято възраст е над шест години.

9. Обърнете внимание на волана.

Ако гумите са износени неравномерно при шофиране, може да усетите „вибрации“ във волана. В такъв случай гумите ви трябва да се балансират. Ако след извършването на това действие вибрациите продължат, то вероятно имате повреда в някоя от гумите.
Вибрациите също могат да бъдат причинени от гуми, които са „свити“. Това означава, че има някаква деформация в гумата в следствие на неравномерно въртене.

10. Проверете за „сухо гниене“.

Ако забележите малки пукнатини по гумите, това означава, че гумата се „чупи“. Гуми със сухо гниене, обикновено се разпадат. Това означава, че самата гума се отделя от стоманената основа и би могла да причини сериозни щети на вашата кола.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *